ACT voor kinderen en jongeren: begeleiden vanuit het DNA-V-model

€ 877.25 incl. btw
€ 725 excl. btw

ACT voor kinderen en jongeren: begeleiden vanuit het DNA-V-model

De kindertijd en adolescentie zijn periodes waarin ervaringen diep insnijden en de basis leggen voor toekomstig welzijn. Als professional in de begeleiding van kinderen en jongeren weet je hoe belangrijk een passende ondersteuning is die aansluit bij hun leefwereld. In deze opleiding nemen we jou daarom mee in het DNA-V-model, de gekende ACT-methodiek op maat van kinderen en jongeren.

€ 877.25 incl. btw
€ 725 excl. btw

Over deze opleiding

De klassieke ACT-benadering (Acceptatie en Commitment Therapie) – een derde generatie gedragstherapie – is zeer krachtig, maar in de eerste plaats ontwikkeld met volwassenen in gedachten. Kinderen en jongeren zijn echter geen ‘pre-volwassenen’. Ze vragen om een aanpak die rekening houdt met hun ontwikkelingsfase, taal en belevingswereld. Precies daarom is er het DNA-V- model: een ontwikkelingsgerichte ACT-benadering die jonge mensen helpt omgaan met de moeilijkheden in het leven, die hen helpt om te blijven doen wat er voor hen toe doet en die hen laat floreren. Binnen ACT noemen we dat psychologische flexibiliteit. We leren kinderen en jongeren flexibel navigeren door het leven. 

Tijdens deze vijfdaagse opleiding leer je het DNA-V-model, gebaseerd op het werk van Louise L. Hayes en Joseph Ciarrochi, van binnen en buiten kennen. Je krijgt heldere theoretische kaders én veel oefening in de praktijk. Zo beschik je na afloop over concrete tools om kinderen en jongeren effectief te begeleiden, vanuit een wetenschappelijk onderbouwde én mensgerichte benadering.

Voor wie

Deze opleiding is speciaal ontwikkeld voor professionals die werken met kinderen, jongeren en jongvolwassenen (7 tot 25 jaar), zowel preventief als curatief, in uiteenlopende settings, zoals:

  • Jeugdhulpverleners
  • Leefgroepbegeleiders
  • Psychologisch consulenten, psychologen en orthopedagogen
  • Jeugd- en gezinstherapeuten
  • Schoolpsychologen, zorgcoördinatoren en leerlingenbegeleiders
  • Coaches en andere begeleiders binnen onderwijs, welzijn en GGZ

Je hoeft nog geen basis te hebben in ACT, maar het mag wel.  

  

Programma

Dag 1| 30 januari 2026: de fundamenten van DNA-V

  • Introductie van het DNA-V-model en de kernprincipes van ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
  • Onderbouwing van het DNA-V-model vanuit onder meer het functionele contextualisme, de evolutionaire en positieve psychologie en gedragsmanagement
  • Wat is de doelstelling van een DNA-V-begeleiding?
  • Van theorie naar praktijk: hoe kun je de DNA-V-bril toepassen op gedrag binnen een bepaalde context?

Dag 2 | 13 februari 2026: waarden, vitaliteit en groeimindset 

  • Wat zijn waarden en vitaliteit in de kindertijd en adolescentie?
  • Hoe kun je samen deze waarden en vitaliteit ontdekken?
  • Hoe is het DNA-V-model gelinkt aan principes rond groeimindset en het ABC van motivatie? 
  • 'Discoverer’ ontdekken, leren en ervaren  

Dag 3 | 27 februari 2026: aandacht en innerlijke zelfspraak

  • ‘Noticer’ 
    • Oefenen met stilstaan en aanwezig blijven 
    • Je cliënt leren stilstaan, opmerken en aanwezig zijn  
  • ‘Advisor’ 
    • Wat is de functie en impact van onze innerlijke zelfspraak? 
    • Hoe kun je meer flexibiliteit brengen in het denken van kinderen en jongeren?  

Dag 4 | 13 maart 2026: zelfbeeld en sociaal inzicht 

  • ‘Self-view’ (zelfbeeld)
    • De impact van een zelfbeeld
    • Een ruimer perspectief op zelf innemen 
    • Zelf-compassie ervaren en toepassen 
  • ‘Social-view’ (sociaal inzicht)  
    • De invloed van sociaal inzicht op het gedrag van kinderen en jongeren
    • Hoe ondersteun je kinderen en jongeren in het aangaan van relaties?

Dag 5 | 27 maart 2026: verbinding en integratie 

  • Werken met de omgeving van je cliënt: hoe kan het DNA-V-model jou ondersteunen in het betrekken van ouders/school? 
  • De therapeutische relatie:  
    • Grondhouding en ervaren
    • Hoe kijken naar jezelf in de begeleiding van kinderen en jongeren? 
  • Van theorie naar praktijk: integratie van al de voorgaande stappen

 

Aanbevolen literatuur voor deze opleiding
 
Hayes, L. L., & Ciarrochi, J. (2019). Ruimte om te groeien: Help jongeren omgaan met hun emoties, doelen bereiken en zich verbinden met anderen met behulp van ACT en positieve psychologie (vert. Yvonne de Swart). Amsterdam: SWP Uitgeverij B.V. (oorspr. uitg. 2015). 368 pag. ISBN 978-9088508684 
 
Gillard, D., & Grindle, C. (2025). Wetenschap over welbevinden van kinderen: Praktische lessen om kinderen op de basisschool te ondersteunen. Amsterdam: SWP. ISBN 978-9085603665 

Over de docent 

Sien Verbeeck is schoolpsycholoog en contextueel gedragstherapeut. Sinds 2006 begeleidt zij kinderen, jongeren en hun context. In haar zoektocht naar effectieve manieren om hoogbegaafden te ondersteunen, maakte zij kennis met Acceptatie- en Commitmenttherapie (ACT). De ervaringsgerichte insteek, de erkenning dat moeilijke gevoelens bij het leven horen en de aandacht voor de bredere context maakten dat zij zich meteen thuis voelde in deze benadering. In 2018 richtte Sien haar eigen praktijk De Queeste op, van waaruit zij jongeren en hun omgeving begeleidt. Tijdens de coronapandemie begon zij ook ACT-trainingen te geven aan hulpverleners. Intussen is zij docent in de basisopleiding ACT, ACT4Life (voorheen ACT4Kids) en het DNA-V-model van Louise Hayes en Joseph Ciarrochi. Als freelance trainer werkt zij samen met verschillende opleidingsinstituten, waaronder ACT in ACTie en ACT4Life. Met haar achtergrond in zowel ACT als Contextuele Gedragstherapie brengt zij ervaring, diepgang en praktijkgerichtheid samen. 

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.