Herstelgerichte training voor (familie-) ervaringsdeskundigen

€ 302.5 incl. btw
€ 250 excl. btw

Herstelgerichte training voor (familie-) ervaringsdeskundigen

In deze opleiding leer je hoe je je persoonlijke herstelervaring kunt omzetten in waardevolle kennis en vaardigheden. Je ontwikkelt effectieve gesprekstechnieken, herstelondersteunende zorg en zelfzorg, en bouwt een portfolio op om je groei vast te leggen. Na het afronden van de opleiding ben je beter toegerust om anderen binnen de geestelijke gezondheidszorg of het sociale domein te ondersteunen in hun herstelproces.

€ 302.5 incl. btw
€ 250 excl. btw

Over deze opleiding

Deze training combineert theoretische kennis met praktische vaardigheden en biedt een veilige en ondersteunende omgeving voor deelnemers om te groeien als ervaringsdeskundigen. Na afronding zullen deelnemers in staat zijn om anderen effectief te ondersteunen in hun herstelproces met behulp van herstelgerichte benaderingen en technieken.

De opleiding bestaat uit zes lesdagen, de eerste vier bieden een theoretische basis over de rol van de ervaringsdeskundige, herstel ondersteunende zorg, zelfzorg en het GGZ-landschap. De vijfde lesdag richt zich vooral op krachtgerichte gesprekstechnieken. De laatste lesdag is een terugkommoment waarin deelnemers de geleerde theorie integreren en een leervraag uit hun directe werkveld bespreken.

Tenslotte houden cursisten gedurende hun opleiding een portfolio bij waarin ze verschillende reflectieopdrachten verzamelen, zoals een krachtenmatrix, ecogram,  crisispreventieplan en uitgewerkte leervraag.

Voor wie

De training is bedoeld voor mensen met cliëntervaring binnen de GGZ, die al ver gevorderd zijn in hun eigen herstelproces. Deelnemers leren hun eigen ervaringen om te zetten in waardevolle ervaringskennis, waarmee ze anderen effectief kunnen ondersteunen in hun herstelproces rondom psychische kwetsbaarheid, armoede, uitsluiting, en vergelijkbare uitdagingen.

We richten ons op personen met persoonlijke ervaringskennis of die betrokken zijn bij dit proces vanuit hun beroep of familie.

Programma

Lesdag 1 (volledige dag): Ervaringswerk en herstel
De lesdag begint met een kennismakingsronde waarin zowel de deelnemers als de docent zich voorstellen, en waarbij gepeild wordt naar ieders motivatie om aan de opleiding deel te nemen. Daarnaast wordt een overzicht gegeven van de structuur en verwachtingen van de opleiding. Vervolgens verkennen we de rol van de ervaringsdeskundige en bespreken we wat het betekent om deze rol te vervullen en hoe persoonlijke ervaringen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de hulpverlening.

Daarna worden de doelen van de opleiding besproken, met aandacht voor het samenstellen van de portfolio en integratie van de opgedane vaardigheden in eigen werk- of vrijwilligersomgeving. Dit onderdeel wordt gevolgd door een sessie over stigma, waarin we onderzoeken wat stigma is, hoe het mensen met mentale gezondheidsproblemen beïnvloedt en hoe het kan worden herkend en verminderd.

Lesdag 2 (halve dag): Ervaringswerk en herstel
Vervolgens bespreken we in een tweede lesdag het gedeelte over presentie de presentiebenadering binnen de geestelijke gezondheidszorg, waarbij de nadruk ligt op aanwezigheid en betrokkenheid bij cliënten. Vervolgens introduceren we het SRH-model (Systematisch Rehabilitatiegericht Handelen) en leggen we de principes van herstel uit, evenals hoe deze in de praktijk kunnen worden toegepast.

De dag wordt afgerond met een opdracht voor de volgende les: het opmaken van een krachtenmatrix waarin deelnemers hun sterke punten en vaardigheden in kaart brengen.

Lesdag 3 (halve dag): Veerkracht bij terugval en zelfzorg
Deze halve lesdag opleiding richt zich op het herkennen van signalen van terugval en crisis bij anderen, evenals het ontwikkelen van effectieve strategieën om hierop te reageren. We beginnen met het identificeren van subtiele en duidelijke signalen die kunnen wijzen op een naderende crisis, zodat deelnemers tijdig kunnen ingrijpen. Vervolgens gaan we aan de slag met het opstellen van een houvastplan, een hulpmiddel waarmee zowel de betrokkene als de ervaringsdeskundige snel en effectief kunnen handelen in noodsituaties.

Daarnaast bespreken we het belang van zelfzorg en zelfmanagement, zowel voor de deelnemers zelf als voor degenen die zij ondersteunen. We benadrukken hoe essentieel zelfzorg is tijdens moeilijke periodes om de veerkracht en effectiviteit als ondersteuner te behouden.

Aan het einde van de sessie krijgen de deelnemers een opdracht mee voor de volgende les: het uitwerken van hun eigen netwerk of ecogram. Hiermee brengen ze hun steunnetwerk in kaart. Daarnaast krijgen ze de opdracht om een eigen houvastplan te ontwikkelen, met de focus op het vergroten van zelfkennis en het versterken van zelfmanagement.

Lesdag 4 (halve dag): Wegwijs in het GGZ-landschap
Deze halve lesdag opleiding biedt een diepgaand inzicht in het recht en beleid binnen de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). We verkennen het GGZ-landschap en maken kennis met de sociale kaart die de beschikbare hulpbronnen en diensten in kaart brengt, met extra aandacht voor zelfhulpgroepen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het beroepsgeheim vanuit het perspectief van de ervaringsdeskundige, waarbij we bespreken hoe vertrouwelijke informatie behandeld moet worden.

Voor de praktische toepassing van deze kennis werken deelnemers met een fictieve cliënt die zijn weg probeert te vinden in het hulpverleningslandschap. Deze oefening helpt hen om effectiever te navigeren en ondersteuning te bieden binnen de complexe structuren van de GGZ.

Lesdag 5 (halve dag): Verbindend communiceren met ervaring als troef
Tijdens deze halve lesdag worden communicatieve vaardigheden uitgebreid verkend, van de basisprincipes tot geavanceerde technieken, met een bijzondere nadruk op verbindende gesprekstechnieken. Deelnemers leren beter en empathischer te luisteren en ontdekken hoe ze cliënten kunnen helpen om hun kwaliteiten, vaardigheden, relaties en positieve herinneringen te identificeren. Dit proces bevordert niet alleen de ontwikkeling van de cliënten, maar draagt ook bij aan de versterking van hun identiteit en zelfvertrouwen.

Voor de laatste lesdag krijgen de deelnemers de opdracht een leervraag te formuleren die gericht is op een communicatieve uitdaging op hun werkplek of in hun vrijwilligerswerk.

Lesdag 6 (halve dag): Ervaringen en theorie samenbrengen (Intervisie)
Tijdens deze halve dag opleiding wordt de nadruk gelegd op intervisie, waarbij deelnemers hun theoretische kennis en praktische vaardigheden integreren. Daarnaast worden deelnemers aangemoedigd om te ontdekken hoe ze een herstelgerichte aanpak concreet kunnen toepassen in hun werksituatie.

Om deel te kunnen nemen aan de opleiding dient de cursist een motivatiebrief te schrijven en een intakegesprek te voeren. In dit gesprek toont de cursist aan waar hij/zij staat in het herstelproces en welke motivatie hij/zij heeft om met de opleiding te beginnen. De motivatiebrief moet vooral laten zien hoe de cursist met tegenslagen is omgegaan, welke levenslessen hij/zij wil doorgeven, en wat hij/zij persoonlijk uit de opleiding wil halen en op welke steunbronnen de cursist een beroep kan doen. Het doel van de opleiding dient niet als vervolg op een behandeling, maar eerder om een nieuwe start te markeren waarbij de ervaringen van de cursist als kracht worden ingezet.

Een andere voorwaarde om te kunnen starten is dat de geleerde vaardigheden geïntegreerd en toegepast kunnen worden op de huidige werkplek of het huidige vrijwilligerswerk. Dit (vrijwilligers)werk moet gerelateerd zijn aan de geestelijke gezondheidszorg en contact hebben met de doelgroep of het beleid van de organisatie, zodat de vaardigheden daar geïmplementeerd kunnen worden.

De motivatiebrief en het intakegesprek zijn niet bedoeld om af te schrikken of als een examen te laten voelen, maar om te beoordelen of de opleiding aansluit bij de verwachtingen van de cursist.

De opleiding bestaat uit vijf modules: de eerste drie bieden een theoretische basis over de rol van de ervaringsdeskundige, herstelondersteunende zorg, zelfzorg en recht en beleid. De vierde module richt zich vooral op krachtgerichte gesprekstechnieken. De laatste module is een terugkom moment waarin deelnemers de geleerde theorie integreren en een leervraag uit hun directe werkveld bespreken.

Tenslotte houden cursisten gedurende hun opleiding een portfolio bij waarin ze verschillende reflectieopdrachten verzamelen, zoals een krachtenmatrix, ecogram,  crisispreventieplan en uitgewerkte leervraag.

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.