Self-learning cursus Pedagogisch ICT-coördinator

€ 372 excl. btw
Vrijgesteld van BTW

Self-learning cursus Pedagogisch ICT-coördinator

In deze self-learning cursus groei je in enkele maanden uit tot pedagogisch ICT-coördinator. Op eigen tempo, met twee inspirerende contactmomenten en een examen, bouw je de kennis en tools op om digitale transformatie concreet te maken. Zo ben jij klaar om collega’s te ondersteunen, beleid te adviseren en innovatieve technologieën doelgericht in te zetten.

€ 372 excl. btw
Vrijgesteld van BTW
Beschikbaar na aankoop = 3 maanden
Tijdsduur
voorlopig onbekend
Leervorm
Online

Over deze opleiding

Deze Self-learning cursus heeft als doel je te laten kennismaken met de veelzijdige rol van de pedagogische ICT-coördinator. Naast vakspecifieke kennis wordt er ingezet op het ontwikkelen van vaardigheden die onmisbaar zijn in dit werkveld, zoals projectmatig werken en denken, het zoeken naar pragmatische oplossingen en het hanteren van een flexibele en professionele attitude. 

In wat volgt worden de leerdoelen en leerinhouden van dit opleidingsonderdeel toegelicht. Deze informatie vind je eveneens terug in de studiegids. Elk leerdoel en elke inhoud is genummerd en wordt in de verschillende leermodules en hoofdstukken expliciet gekoppeld. Op die manier kan je steeds duidelijk zien welke doelen en inhouden verbonden zijn aan het studiemateriaal dat je doorloopt. 

Programma

Doelstellingen (DS) Deel 1 - ICT-coördinatie 

Naast leerdoelen per inhoud worden ook twee algemene doelstellingen over alle onderdelen geëvalueerd: onderzoekend handelen en AI.

  1. DS AI (Artificiële Intelligentie): De cursist gaat kritisch om met het gebruik van generatieve AI en is zich bewust van de implicaties en ethische dilemma’s van generatieve AI, waaronder de kwesties met betrekking tot privacy, bias en verantwoordelijkheid. 
  2. De Cursist ICT-behoeften identificeren: Door communicatie met docenten, medewerkers en studenten kan de student de ICT-behoeften van de school analyseren en identificeren om een efficiënte en effectieve ICT-infrastructuur te ontwikkelen. 
  3. De Cursist kan ICT-strategieën ontwikkelen: Door het begrijpen van de onderwijsdoelstellingen en visie van de school, kan de student ICT-strategieën ontwikkelen die deze doelstellingen ondersteunen en bijdragen aan verbeterde leerresultaten en -ervaringen. 
  4. De Cursist kan ICT-systemen implementeren en beheren: Door samen te werken met technisch personeel en leveranciers, kan de student ICT-systemen implementeren, zoals netwerken, hardware, software en beveiligingsoplossingen, en deze systemen onderhouden en up-to-date houden.
  5. De Cursist kan ICT-training en ondersteuning bieden: Door trainingssessies en ondersteuningskanalen te organiseren, kan de student docenten, medewerkers en studenten voorzien van de nodige vaardigheden en ondersteuning om effectief gebruik te maken van ICT-hulpmiddelen en -toepassingen. 
  6. De Cursist kan databeheer en privacy waarborgen: Door te zorgen voor naleving van de wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming en privacy, kan de student ervoor zorgen dat alle ICT-systemen en -processen voldoen aan de geldende normen en richtlijnen. 
  7. De Cursist kan ICT-projecten beheren: Door projectmanagementvaardigheden toe te passen, kan de student ICT-projecten beheren, zoals de implementatie van nieuwe technologieën, upgrades van bestaande systemen en migraties naar de cloud, om ervoor te zorgen dat deze projecten op tijd en binnen het budget worden voltooid. 
  8. De Cursist kan ICT-innovatie stimuleren: Door op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in ICT en onderwijs, kan de student innovatieve ICT-oplossingen identificeren en implementeren die de leerervaring verbeteren en de operationele efficiëntie van de school verhogen. 
  9. De Cursist gaat kritisch om met het gebruik van generatieve AI en is zich bewust van de implicaties en ethische dilemma’s van generatieve AI, waaronder de kwesties met betrekking tot privacy, bias en verantwoordelijkheid. 

Deel 2: Leerinhouden - Effectieve ICT-coördinatie voor Onderwijsinnovatie

De leerinhouden zijn afgestemd op de geformuleerde doelstellingen. Hieronder vind je een overzicht van alle leerinhouden. Tijdens het studeren kan je zo eenvoudig de leerdoelen die worden geëvalueerd en beoordeeld terugvinden en koppelen aan de bijhorende leermaterialen.

  1. Identificatie van ICT-behoeften door communicatie met docenten, medewerkers en studenten om een efficiënte en effectieve ICT-infrastructuur te ontwikkelen. 
  2. Ontwikkeling van ICT-strategieën die de onderwijsdoelstellingen en visie van de school ondersteunen en bijdragen aan verbeterde leerresultaten en -ervaringen. 
  3. Implementatie en beheer van ICT-systemen, waaronder netwerken, hardware, software en beveiligingsoplossingen, in samenwerking met technisch personeel en leveranciers. 
  4. Bieden van ICT-training en ondersteuning aan docenten, medewerkers en studenten om effectief gebruik te maken van ICT-hulpmiddelen en -toepassingen. 
  5. Waarborgen van databeheer en privacy door naleving van wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming en privacy. 
  6. Beheren van ICT-projecten, zoals implementatie van nieuwe technologieën, upgrades van bestaande systemen en migraties naar de cloud, om ervoor te zorgen dat deze projecten op tijd en binnen het budget worden voltooid. 
  7. Stimuleren van ICT-innovatie door op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in ICT en onderwijs, en het identificeren en implementeren van innovatieve ICT-oplossingen die de leerervaring verbeteren en de operationele efficiëntie van de school verhogen.

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.