Hoe corona en oorlog in Oekraïne een nieuwe logistieke opleiding veroorzaakte

1 year 5 months geleden

Toen in maart 2021 het gigantisch containerschip, de Ever Given vast kwam te zitten in het Suez-kanaal en zo de belangrijke handelsroute ter wereld blokkeerde, gingen er voor het eerst overal logistieke alarmsignalen af.

Corona en de oorlog in Oekraïne met de daaruit volgende grondstoftekorten, energieproblemen en personeelstekorten deden de wereld pas echt opschrikken.

persoon aan kassa

De verstoring van wereldwijde toeleveringsketens blijft een gigantische nachtmerrie voor bedrijven en organisaties. Daarom besluiten PXL-NeXT en Antwerp Maritime Academy om een nieuwe logistieke opleiding uit de grond te stampen.

Voelen we dit in Vlaanderen? Reken maar. Zo sluit in Limburg de Genkse ­fabriek van de roestvrijstaalgroep Aperam als eerste Bel­gische bedrijf haar ­volledige fabriek tussen 28 oktober en 2 november en maken ze gebruik van het nieuwe stelsel van tijdelijke werkloosheid in het kader van de energiecrisis. Ook Unilin in West-Vlaanderen legt zijn laminaatfabriek in Wielsbeke stil tijdens de herfstvakantie en de kerstvakantie. “Het zijn enkele van de vele voorbeelden.” Vlaanderen, de logistieke draaischijf in Europa, geraakt in een continue stress modus” zegt Pieter Boutsen, opleidingshoofd Supply chain management aan de Hogeschool PXL. “Daarom starten we met PXL-NeXT met een nieuwe opleiding rond veerkracht in de logistiek: Resilient Supply Chain Architect”. 

Antwerp Maritime Academy

“Resilient of veerkrachtige supply chains slaat op de capaciteit om in stresssituaties gezond en efficiënt te reageren”, legt Luc Geukens, onderzoeker en lector van de Hogeschool PXL uit. “Gezond omdat er met stresssituaties kan worden omgegaan zonder de bestaande bedrijfsprocessen te beschadigen. “Efficiënt omdat we op de juiste manier omgaan met het aanwenden van schaarse middelen, zoals mensen en cash in logistieke stresssituaties. En we gaan dat niet alleen doen. We doen dit samen met het Antwerp Maritime Academy (HZS) Waarom? Kijk, heel veel logistieke problemen hebben te maken met de aanvoerroutes. En de bulk van onze goederen wordt via zeevracht aangevoerd, terwijl ook binnenvaart hoe langer hoe belangrijker wordt. De kleinste verstoring van de werking van havens door een staking, blokkade of van de gevolgde routes door piraterij, oorlog en blokkade hebben een enorme invloed. Gelukkig heeft de Antwerp Maritime Academy een gedegen kennis van de werking van de havens en aanvoer en heeft dus een goed zicht op de risico’s die hieraan verbonden zijn.”

Rowan Van Schaeren, algemeen directeur Antwerp Maritime Academy (HZS) knikt instemmend. “Veerkracht kan je opbouwen, maar dat gaat niet vanzelf. Om bedrijven en organisaties hierin te ondersteunen zetten we samen met PXL-NeXT deze opleiding op. De opleiding bestaat uit 14 sessies en start op 29 november 2022.”

Meer informatie of inschrijven

Contact

Luc Geukens

Onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Log-IC

E-mail

0471 03 94 25

Pieter Boutsen

Onderzoeker binnen het expertisecentrum PXL Log-IC

E-mail

0497 30 68 84

PXL-NeXT Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij PXL-NeXT

Naar alle artikels
Pers

PXL-NeXT in de pers: Kampse rouwtherapeut brengt doeboek voor kinderen uit

Pers

PXL-NeXT in de pers: Hoe hoogbegaafden het moeilijk krijgen tijdens hun studies: ‘Ze voelen zich soms erg eenzaam, omdat ze het idee krijgen dat ze anders zijn’

Hoogbegaafde studenten hebben het in het hoger onderwijs vaak erg moeilijk. Daarom start hogeschool PXL als eerste instelling met een aangepast traject voor leraren in opleiding die zelf hoogbegaafd zijn. ‘Heel wat hoogbegaafden presteren onvoldoende’, zegt coördinator Michelle Dewulf (32) in een interview met De Morgen.

Event

Vragen over het aanbod van PXL-NeXT? Stel ze tijdens één van onze infomomenten!

Ook in 2024 hebben we heel wat infomomenten van Hogeschool PXL en PXL-NeXT voor jou in petto. Tijdens deze infomomenten kan je met al je vragen over levenslang leren terecht in gebouw D (PXL-NeXT).