MILO kan lezen: elke leerkracht een leeskracht!

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

MILO kan lezen: elke leerkracht een leeskracht!

Hoe ga je aan de slag met effectief technisch leesonderwijs in de eerste graad van het basisonderwijs? MILO legt een stevige basis voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind.

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Over deze opleiding

Wetenschappers zijn het erover eens dat elk kind kan leren lezen, op voorwaarde dat het de juiste ondersteuning krijgt. Kies je dan voor individuele trajecten of voor het verstevigen van het basisaanbod voor alle leerlingen?

“Leesproblemen kan je beter voorkomen dan remediëren.” Een moeizame start heeft een grote invloed op de verdere schoolloopbaan en wordt zelden nog ingehaald. De kracht van de leerkracht, de juiste interventies op het juiste moment en een effectieve leesdidactiek zijn uitermate belangrijk voor een vlotte leesstart van alle leerlingen. 

MILO staat voor Motiverend Inclusief Leesonderwijs en is een speerpuntproject van PXL Onderwijsinnovatie. MILO wil een stevige basis leggen voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind. In deze sessie zetten we aanbevelingen daartoe om naar de klaspraktijk om op die manier de kans op lees- en schoolsucces bij alle kinderen te verhogen.

Voor wie

Ben je een leerkracht van de eerste graad, zorgleerkracht, ondersteuner, zorgcoördinator of schoolleider van het basisonderwijs en wil je ook een sterke leeskracht worden? Schrijf je zeker in voor deze sessie! 

Programma

10.00u - 11.00u: De leesstart onder de loep - theoretische achtergrond
11.00u - 12.00u: De pijlers van de Motiverende Inclusieve Leestechniek - vertaalslag naar de praktijk
12.00u - 13.00u: Zelf aan de slag! Praktische handvaten om je eigen technische leeslessen effectief te maken. 

“MILO” - Motiverend Inclusief LeesOnderwijs - wil een stevige basis leggen voor kwaliteitsvol, inclusief leesonderwijs op maat van elk kind. We gaan na hoe we leerkrachten in de basisschool kunnen versterken in het stimuleren en procesgericht differentiëren van lezen bij sterke en zwakke lezers in het basisonderwijs. Dit is een must gezien de blijvende dalende resultaten op vlak van lezen in het Vlaams onderwijs.

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.