Bedrijven en PXL-NeXT werken samen aan AI toepassingen

2 maanden 1 week geleden

Artificiële intelligentie, kortweg AI, verovert de wereld aan een ongezien tempo en in elke sector zijn de mogelijkheden legio. Deze technologie maakt vandaag oplossingen mogelijk die voorheen technisch onhaalbaar waren. AI heeft nu al een enorme invloed op ons dagelijks leven: chatbots, autonome drones en zelfrijdende auto’s, slimme thermostaten, smart assistants van Siri, Amazon Alexa, Google Assistant, robots & AI, het stellen van medische diagnoses enz…

Deelnemers PG AI

Wat is een AI Business Architect? 

PXL-NeXT voorziet in de opleiding ‘AI Business Architect’. Een AI Business Architect is iemand die de business challenges van een bedrijf kan vertalen naar artificiële intelligentie. Dit is een beroep met een geweldig grote toekomst.  Deze AI architect begrijpt als geen ander de technologische mogelijkheden van AI en brengt tevens de (nieuwe) AI competentienoden voor de onderneming in kaart. Vanuit deze inzichten kan de ‘architect’ nieuwe (haalbare) AI-cases uitdenken voor de eigen organisatie. Vervolgens stuurt hij een team aan om een case tot daadwerkelijke implementatie te brengen. Hierbij worden steeds de grenzen van het legale en van eventuele ethische of morele waarden afgetoetst.

Binnen het opleidingsprogramma is er ook aandacht voor praktijkcases. Zo ontvangen we gastsprekers van bedrijven en kenniscentra die samen met de cursisten hun AI business idee laten uitwerken tot een volwaardig business plan en innovatietraject.

Een aantal bedrijven werden begin dit jaar geselecteerd om hun case toe te lichten aan de klas. Gedurende een vijftal maanden werd er intensief gewerkt om deze case uit te schrijven in een gedetailleerd business plan. Vandaag werden de cases dan finaal gepresenteerd voor een vakjury.

Welke AI ideeën werden onderzocht? Enkele voorbeelden:

Ziekenhuis Oost-Limburg (ZOL): remote opvolging van zwangere vrouwen met hoge bloeddruk: valorisatie naar AI-product

Preventieve data gedreven AI-applicatie om zwangere vrouwen met bloeddrukproblematiek te identificeren (= risico-inschatting) en op afstand en zonder aanwezigheid van een zorgprofessional te begeleiden naar een veilige en normale zwangerschap (= vermijden van complicaties bij moeder en vroeggeboorte). Het AI-algoritme geeft bijvoorbeeld aan wanneer een interventie door een zorgverlener (vroedkundige/arts) noodzakelijk is, wanneer medicatie moet genomen of aangepast worden, etc.

Dit business idee vloeit voort uit een wetenschappelijke studie rond deze problematiek. Op basis van de kennis en ervaring van het klinische team is er een papieren beslissingsboom ontwikkeld die binnen de studie in de praktijk wordt uitgetest. Er is momenteel enkel nog maar conceptueel nagedacht over een AI-implementatie van deze klinische beslissingsondersteuning. Het is de wens van ZOL om dit naar het volgende niveau te brengen. De toegevoegde waarde is drieledig: 

  • vroeg detecteren van probleemzwangerschappen en voorkomen van gevaarlijke situaties
  • ziekenhuisopnames zo veel mogelijk uitstellen,
  • het positioneren van ZOL als een innovatieve speler.

SELLIGENT: enriching customer profiles using AI-based tagging

Het segmenteren van interesses van klanten is cruciaal binnen marketing, om de juiste content aan te bieden aan klanten. In veel gevallen wordt dit segmenteren nog manueel gedaan door het marketing team, gebaseerd op eigen kennis, beperkte data punten en/ of basis informatie van de gebruiker. Maar dit manueel taggen van emails, webpagina’s en het classificeren van images duurt  heel lang en is aldus vaak onbetaalbaar. Er wordt veel content gebruikt binnen marketing: afbeeldingen, woorden, tekst, sentiment in content, …

Deze informatie kan een verdere meerwaarde brengen voor het segmenteren van klanten, maar het process om deze data te verwerken, correct te taggen / identificeren is moeilijk en behoort niet tot het standaard takenpakket van de marketeer. Het idee van Selligent is een oplossing te bieden door:

  • AI-based tagging van de tekst in emails (text-classification)
  • AI-based tagging van de tekst op web paginas (text-classification)
  • AI-based tagging van images in emails (image-classification)

Door AI deze segmentatie automatisch te laten doen, kan de marketeer nog gerichter te werk gaan om zijn target audience te bereiken met zijn content, om zo de ROI van marketing efforts te verhogen.

I-THESES: production optimization

Elementen automatisch positioneren met zo weinig mogelijk verlies in productie oppervlakte volgens enkele criteria: vorm, rotatie, dikte, betonsoort, wapeningstype, supplementen, project, vracht, volgorde van plaatsing, leveringsdatum 

De gebruiker zal niet langer alle elementen manueel in elkaar moeten leggen, maar d.m.v. selectie van te plannen elementen op een dag een planningsvoorstel krijgen. Hierna kan er nog manueel aangepast worden door de gebruiker. 

Wat is de toegevoegde waarde van jouw AI-oplossing? Welke voordelen biedt je aan de (interne) klant?  Besparing in personeelskost, optimalisatie van beschikbare productieresources en voorkomen van fouten. 

De reductie van fouten heeft ook een ecologische impact: tijdens het produceren van 1kg beton, komt ongeveer 1kg CO² vrij, dus kleine verbeteringen op vlak van productie kunnen een groot verschil maken.

WebShop Company: boost your google ranking

De Webshopcompany biedt expertise en ondersteuning aan op vlak van e-commerce. Het bedrijf realiseert webprojecten op basis van vooruitstrevende technologieën zoals marketing automatisering tools, big data en artificiële intelligentie. De Sitebooster is een bestaand project dat zich in de ontwikkelingsfase bevindt. Het project is erop gericht om de online vindbaarheid van websites en webshops te verbeteren door in te zetten op Search Engine Optimization

De Sitebooster zal zorgen voor twee types SEO-verbeteringsvoorstellen. Enerzijds voorstellen die gebaseerd zijn op data en onmiddellijk kunnen worden geïmplementeerd, mits goedkeuring van de website-eigenaar. Om tot deze voorstellen te komen zal er op verschillende vlakken gebruik gemaakt worden van artificiële intelligentie:

  • Topic en entiteiten extractie Keyword suggesties
  • Betere alt-tags bij afbeeldingen
  • Keyword en synoniemen suggesties
  • Trend suggesties
  • Content suggesties en/ of creatie
  • Impact meten van wijzigingen en toekomstige ranking van websites voorspellen

Gino Heusdens: Project Manager and Partner at i-Theses

“Challenged to think outside the box”

In no-time heeft het postgraduaat AI Business Architect me wegwijs gemaakt in de wereld van artificiële intelligentie. Dankzij de uitstekende coaching en een fantastisch team hebben we een uitdagend project uitgewerkt voor i-Theses. De kennis opgedaan in deze opleiding zal zeker bijdragen om van dit project een succesverhaal te maken.

Meer over de AI Business Architect opleiding

Sanne Vermeiren: Project leader at Cegeka | Young ICT Lady of the year 2019 | MBA | Data-enthusiast

Het postgraduaat “Business Architect Artificiële intelligentie” geeft me meer inzichten in de mogelijkheden die te technologie te bieden heeft. 
De technische aspecten worden duidelijk toegelicht, ook voor studenten met een beperkte technische voorkennis. De case die je zelf mag uitwerken biedt hands-on ervaring die ik graag meeneem in mijn dagelijkse job. Dankzij het postgraduaat heb ik de handvaten om een stevige business case op te bouwen en deze kritisch te evalueren. Voor mij is de opleiding dé manier om future-proof in mijn job te kunnen staan.

Meer over de AI Business Architect opleiding

PXL-NeXT Blog

Blijf op de hoogte van nieuws en events bij PXL-NeXT

Naar alle artikels
logo Red Bull Campus Clutch
IT & Digital transformation

PXL-NeXT en Hogeschool PXL Esports wint de Red Bull Campus Clutch!

Event

Terugblik naar Sciencepub: the reality/virtuality continuum for future life and work

Op 9 november namen we bij PXL-NeXT een tijdsmachine naar de toekomst in onze hybride sessie “the reality/virtuality continuum for future life and work”. Al onze vragen over de nieuwe digitale mogelijkheden en de hyperreële alternatieve wereld werden beantwoord. We blikken hier terug op een geslaagde Sciencepub.

Event

Event: The Reality/Virtuality Continuum for future Life and work

Dat technologie een enorm groot deel van ons dagelijks leven is geworden, valt niet te ontkennen. Achter onze kop koffie, onder de douche of met de heggenschaar in de tuin komen we er misschien niet mee in aanraking, maar ons leven in het digitaal universum is enkel toegenomen.