Executieve vaardigheden - Sessie 5: Een duik in de leerkuil

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Executieve vaardigheden - Sessie 5: Een duik in de leerkuil

In het onderwijs is zelfregulerend leren momenteel een hot item. Het ontwikkelen van executieve vaardigheden is een belangrijk onderdeel hiervan. Om leerlingen het eigenaarschap van hun leerproces effectief te laten opnemen, moeten we voldoende ondersteuning bieden. Zo helpen we hen de vaardigheden te ontwikkelen die ze nodig hebben voor succeservaringen binnen en buiten het onderwijs.

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Over deze opleiding

Inzetten op zelfregulerend leren is geen evidentie, alhoewel veel scholen het nut ervan wel inzien. En terecht, zo lezen we in wetenschappelijke literatuur. Uit een onderzoek van Adele Diamond blijkt dat het werken aan zelfsturing op jonge leeftijd een belangrijk effect heeft op het gedrag van kinderen en op de schoolse vaardigheden. Ze benadrukt hierbij het grote belang van executieve functies voor een succesvol leven en leren (Verstraete & Nijman, 2015). De leerkracht begeleidt de leerling, die uiteindelijk zichzelf kan aansturen. Zo linkt de ontwikkeling van de executieve functies eveneens aan de ontwikkeling van zelfregulatie bij de leerling (Gerats & Van der Mark, 2020).

Maar hoe begin je nu hieraan als school? Op welke manier kan je leerlingen ondersteunen in het ontwikkelen van die executieve vaardigheden? 
Deze kortlopende opleiding geeft je concrete, praktische handvaten waarmee je onmiddellijk aan de slag kan gaan. 

Learnings: 
Je ontdekt op welke manier je het werken aan executieve vaardigheden in het dagelijkse lesprogramma kan integreren en werpt daarbij een blik op de impact ervan.
Je versterkt je leercoacheigenschappen en ondersteunt zo de ontwikkeling van de executieve vaardigheden bij je leerlingen.

Voor wie

Onderwijsprofessionals.

Programma

Een duik in de leerkuil

Iets nieuws leren kan knap lastig zijn. Je hersenen moeten zich aanpassen aan de nieuwe manier en dat kan voor frustratie zorgen. Het risico hierbij is dat leerlingen het opgeven. Ze zitten helemaal beneden in de leerkuil en hebben een toolbox aan manieren nodig om hier weer uit te geraken.  

  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen inzicht krijgen in alle gevoelens die bij ‘iets nieuws leren’ naar boven komen?
  • Hoe zorgt inzicht van leerlingen in de leerkuil dat ze hun toolbox kunnen aanvullen?
  • Welke rol kan jij als leerkracht hierin hebben? 
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen begrijpen dat leren niet gemakkelijk hoeft te zijn en dat ze door middel van de juiste mindset stappen kunnen zetten om de leerkuil aan de andere kant sterker te verlaten?

Tijdens deze praktische sessie over de leerkuil krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen. Je beseft hierbij dat de leerkuil niet enkel van toepassing is op jongeren, ook volwassenen gaan hier door wanneer ze nieuwe dingen leren. Om innovatie duurzaam te implementeren is het belangrijk dat het schoolteam weet om te gaan met frustraties die naar boven komen bij het ‘leren van iets nieuws’. We bespreken in deze sessie hoe je daarmee kan omgaan. 

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.