Executieve vaardigheden - Sessie 5: Een duik in de leerkuil

€ 65.00 incl. btw
€ 53.72 excl. btw

Executieve vaardigheden - Sessie 5: Een duik in de leerkuil

In het onderwijs is er momenteel heel veel te doen rond zelfregulerend leren. Het ontwikkelen van executieve vaardigheden is hier een onderdeel van. Om leerlingen het eigenaarschap van hun leerproces effectief te laten opnemen, is er voldoende ondersteuning nodig. Die ondersteuning zorgt ervoor dat ze de vaardigheden ontwikkelen die zorgen voor succeservaringen binnen en buiten het onderwijs.

€ 65.00 incl. btw
€ 53.72 excl. btw

Over deze opleiding

Veel scholen zijn zoekende naar hoe in te zetten op zelfregulerend leren, aangezien ze het nut ervan wel inzien. En terecht, zo is te lezen in wetenschappelijke literatuur. Adele Diamond publiceerde in 2007 een onderzoek waarin naar voren komt dat het werken aan zelfsturing op jonge leeftijd een belangrijk effect heeft op het gedrag van kinderen en op de schoolse vaardigheden. Ze benadrukte hierbij het grote belang van executieve functies voor een succesvol leven en het leren (Verstraete & Nijman, 2015). De leraar heeft de rol van begeleider, met als doel dat de leerling uiteindelijk zichzelf kan aansturen. Zo linkt de ontwikkeling van de executieve functies eveneens aan de ontwikkeling van zelfregulatie bij de leerling (Gerats & Van der Mark, 2020).
Maar hoe begin je hier nu als school aan? Op welke manier kan je leerlingen ondersteunen in het ontwikkelen van die executieve vaardigheden? 
Deze kortlopende opleiding geeft je concrete, praktische handvaten om onmiddellijk mee aan de slag te gaan. 

Doelstelling van deze opleiding: 
Ontdekken op welke manier het werken aan executieve vaardigheden in het dagelijkse lesprogramma geïntegreerd kan worden en daarbij een blik werpen op de impact ervan.
Leercoacheigenschappen van leraren versterken om zodoende de ontwikkeling van de executieve vaardigheden bij leerlingen te ondersteunen.

Voor wie

Onderwijsprofessionals

Programma

Een duik in de leerkuil

Iets nieuws leren kan knap lastig zijn. Je hersenen moeten nog aanpassen aan de nieuwe manier en dat kan voor frustratie zorgen. Het risico hierbij is dat leerlingen het opgeven. Ze zitten dan onderaan in de leerkuil en hebben een toolbox aan manieren nodig om hier dan weer uit te geraken.  

  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen inzicht krijgen in alle gevoelens die bij ‘iets nieuws leren’ naar boven komen?
  • Hoe zorgt inzicht van leerlingen in de leerkuil dat ze hun toolbox kunnen aanvullen?
  • Welke rol kan jij als leraar hierin hebben? 
  • Hoe zorg je ervoor dat leerlingen begrijpen dat leren niet gemakkelijk moet zijn en dat ze door middel van de juiste mindset stappen kunnen zetten om de leerkuil aan de andere kant sterker te verlaten?

Tijdens deze praktische sessie over de leerkuil krijg je een antwoord op deze en vele andere vragen. Je beseft hierbij ook dat de leerkuil niet enkel van toepassing is op jongeren, ook volwassenen gaan hierdoor wanneer ze nieuwe dingen leren. Om innovatie duurzaam te implementeren is het ook belangrijk dat het schoolteam weet om te gaan met frustraties die naar boven komen bij het ‘leren van iets nieuws’. We bespreken in deze sessie hoe je daar dan mee kan omgaan. 

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.