Data Strategist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Data Strategist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Sector
Digitale transformatie
Leervorm
Hybride leren
Introductie
Waarom data strategist worden?
De data strategist stimuleert bedrijven om datagedreven te innoveren door data-initiatieven te realiseren die waarde toevoegen aan de onderneming. Het opleveren van een technisch solide oplossing of product is slechts een begin. Het echte doel is de gegenereerde meerwaarde voor het bedrijf. Data strategists doorbreken de vicieuze cirkel van telkens investeren in data zonder dat dit veel toegevoegde waarde oplevert.
Wat doet een data strategist?
Een data strategist fungeert als brug tussen het management, de business en IT. Enerzijds inspireert de data strategist door nieuwe initiatieven voor te stellen en te onderzoeken wat de potentiele meerwaarde van nieuwe data technologie kan zijn. Anderzijds realiseert de data strategist – als product owner of projectleider – datagedreven producten die voldoen aan de ambities van het management, gedragen zijn door de business en passen binnen de bedrijfscultuur. De data strategist adviseert ook om processen en organisatiestructuren bij te sturen om zo steeds meer en sneller waarde uit data te halen.
Doelgroep
De opleiding is geschikt voor iedereen die affiniteit heeft met data en graag stappen wil maken om zijn/haar organisatie om te vormen naar een data gedreven organisatie. De belangrijkste voorkennis is een gezonde interesse in data.
Programma
In deze cursus leer je meer over enkele uitgekozen core topics die toekomstige data strategists moeten kennen. Na de opbouw van een theoretisch kader krijg je de kans om deze kennis in de praktijk om te zetten. Tijdens een workshop werk je met een groep medestudenten aan een case waarbij je datagedreven innovaties bedenkt en omzet in een concreet plan van aanpak.
Deze opleiding wordt gegeven door Jan Meskens en één of meerdere gastsprekers. Jan is een onafhankelijke data strategist die bedrijven helpt om meer impact te hebben dankzij data. Als consultant heeft Jan meer dan 10 jaar ervaring in dataprojecten in verschillende sectoren waaronder logistiek, energie, overheid en verscheidene KMO’s. Voor zijn consultingcarrière was Jan actief als research assistent aan de UHasselt, waar hij een doctoraat behaalde in Human Computer Interaction.
Deze opleiding is erkend voor de KMO-portefeuille, dit onder het thema digitalisering.
Dag 1 - 31/01/2023: Fundamentals
8u
Tijdens deze dag geven we een introductie tot het takenpakket van de data strategist. Daarnaast krijgen de studenten een helikopteroverzicht van de belangrijkste aspecten die bij een datagedreven bedrijf een rol spelen waaronder:
• Data – wat is data en hoe kan je waarde genereren met data?
• Architectuur – welke bouwblokken van een data architectuur zijn belangrijk in het bepalen van een data strategie?
• Governance & Management – hoe beheer je als organisatie je data op een goede manier?
• Data consumptie – Breed overzicht van de belangrijkste manieren waarop data kan verwerkt worden (rapportering, machine learning, artificiële intelligentie)?
Dag 2 - 07/02/2023: Strategie & organisatie
8u
Een data-architectuur helpt bedrijven om een datagedreven organisatie uit te bouwen. Tijdens deze dag gaan we dieper in op beide topics:
• Data producten – wat zijn dataproducten en hun belangrijkste karakteristieken?
• Strategie – hoe kan data een business strategie versterken?
• Data-organisatie – hoe organiseer je teams rond data (gecentraliseerde en gedecentraliseerde datateams)?
• Data use-case introductie – pitchen (max 10’) van de meegebrachte use-cases door de cursisten.
Dag 3 - 14/02/2023: Groeien naar een datagedreven organisatie
8u
Na dag 1 en dag 2 heb je een beeld gevormd van je toekomstige datagedreven organisatie. Op dag 3 staan we stil bij methodes om dit doel te realiseren:
• Groeimotoren – welke groeimotoren helpen de data strategist om een datastrategie te realiseren (bottom-up, top-down, data gravity, data trust gap …)?
• Data Quality – kwalitatieve data zorgt voor kwalitatieve resultaten
• Roadmap, budgettering en prioritisatie – hoe maak je een roadmap inclusief budgetinschatting en prioritisatie?
• Project en programma-opvolging – hoe volg je projecten op een datagedreven manier op? Hoe maakt je organisatie de overstap naar een datagedreven manier van werken?
• Data storytelling – hoe kan je een compelling story vertellen dankzij data?
Dag 4 - 28/02/2023: Workshop & trending topics
8u
Tijdens deze laatste dag zetten we de theorie om in de praktijk. Meegebrachte cases (bijv. van het bedrijf of organisatie waarvoor je werkt) worden in groepjes uitgewerkt. Tot slot overlopen we nog enkele trending topics in de datawereld die relevant zijn voor de data strategist.
kmo-portefeuille
De kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat. Opgelet: sinds 1 januari 2023 is de samenstelling KMO-portefeuille hervormd.
- MO* € 0.00
- KO** € 0.00
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
Inlichtingen
Marijke Sporen
coördinator levenslang leren PXL-Digital
g| +32 (0) 494 63 63 22
e| Marijke.Sporen@pxl.be
Meer info nodig?
Geen antwoord gevonden op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers!