Data Strategist
€ 1149.50 incl. btw
€ 950.00 excl. btw

Over deze opleiding
Data strategists stimuleren bedrijven om data-initiatieven te realiseren die waarde toevoegen aan de onderneming. Het opleveren van een technisch solide oplossing of product is slechts een begin. Het echte doel is meerwaarde genereren voor het bedrijf. Data strategists doorbreken de vicieuze cirkel van telkens investeren in data zonder dat dit veel toegevoegde waarde oplevert.
Een data strategist fungeert als brug tussen het management, de business en IT. Enerzijds inspireert de data strategist door nieuwe initiatieven voor te stellen en te onderzoeken wat de potentiële meerwaarde van nieuwe datatechnologie is. Anderzijds realiseert de data strategist – als product owner of projectleider – datagedreven producten die voldoen aan de ambities van het management, gedragen zijn door de business en passen binnen de bedrijfscultuur. De data strategist adviseert ook om processen en organisatiestructuren bij te sturen, om zo steeds meer en sneller waarde uit data te halen.
Voor wie
De opleiding is geschikt voor iedereen die affiniteit heeft met data en stappen wil maken om zijn/haar organisatie om te vormen naar een datagedreven organisatie. De belangrijkste voorkennis is een gezonde interesse in data.
Programma
In deze cursus leer je meer over enkele uitgekozen core topics die toekomstige data strategists moeten kennen. Na de theoretische introductie van een topic volgt telkens een hands-on oefening waar je aan de hand van een case leert om de theorie toe te passen in de praktijk. Deze cases zijn geïnspireerd op datavraagstukken uit de bedrijfscontext van de cursisten.
De opleiding wordt gegeven door Jan Meskens en een of meerdere gastsprekers. Jan is een onafhankelijke data strategist die bedrijven helpt om meer impact te genereren dankzij data. Als consultant heeft Jan meer dan 10 jaar ervaring in dataprojecten in verschillende sectoren waaronder logistiek, energie, overheid en verscheidene kmo’s. Voor zijn carrière in consulting was Jan actief als research assistent aan de UHasselt, waar hij een doctoraat behaalde in Human Computer Interaction. Jan is ook actief als docent en coach binnen het Postgraduaat AI Business Architect aan PXL-NeXT.
Dag 1 - 23/11/2023: Intro en Data Fundamentals
8u
Je krijgt een introductie tot het takenpakket van de data strategist. Daarnaast geven we een helikopteroverzicht van de belangrijkste aspecten die bij een datagedreven bedrijf een rol spelen, onder andere:
● Data Bronnen
● Data Management en Data Governance
● Data Producten
● Data Quality
● Data Consumption Patronen
● Data Integration Patronen
● Data Engineering
● Data Analyze
● Artificiële Intelligentie
Dag 2 - 24/11/2023: Digital Leadership en Data Maturity
8u
Data strategist digitale leiders die waarde toevoegen aan een onderneming door silo’s te doorbreken en nieuwe initiatieven op te starten. We geven een introductie tot de verschillende soorten digital leadership (deel theorie + deel praktijk).
We leren hoe data doorheen een bedrijf vloeit van bron tot consumptie en hoe deze datastroom verbeterd kan worden. Een ‘Data Maturity’-model laat toe het gebruik van data binnen een bedrijf te scoren volgens een aantal objectieve criteria. In deze cursus bekijken we enkele veel gebruikte datamaturiteitsmodellen en passen we die praktisch toe.
Dag 3 - 30/11/2023: Business Value en Data Architectuur
8u
Wat betekent business value voor een data strategist? Op welke manieren kan data een toegevoegde waarde betekenen en hoe maak je dit tastbaar? Na de theoretische benadering van deze vragen analyseren we ook de waarde van enkele voorbeeldprojecten.
Om duurzame waarde te genereren heb je een degelijke data-architectuur nodig. In dit deel zoomen we eerst in op enterprise architecture-principes, de basis om de juiste architectuur te kiezen die past bij jouw organisatie. Daarna passen we deze principes toe op enkele voorbeeldarchitecturen. Wat zeker ook aan bod komt: data as a product, data mesh en data fabric.
Dag 4 - 01/12/2023: Strategie en Special Topics
8u
Hoe kan je datagedreven innoveren verankeren in jouw bedrijfsstrategie?
Hiervoor introduceren we het onderwerp ‘datastrategie’. We bekijken zowel de theoretische basis van een datastrategie als enkele voorbeelden van nationale en internationale bedrijven.
Tot slot gaan we dieper in op enkele trending topics binnen de datawereld.
kmo-portefeuille
Thema: Digitalisering - SoftwareDe kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.
- MO* € 760.00
- KO** € 665.00
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
Inlichtingen
Marijke Sporen
coördinator levenslang leren PXL-Digital
g| +32 (0) 494 63 63 22
e| Marijke.Sporen@pxl.be
Ik wil meer weten
Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.
Lesdata
Start | Einde | Lokaal | |
---|---|---|---|
do 23/11/2023 | 09:00 | 13:00 | Charles |
do 23/11/2023 | 13:00 | 17:00 | Charles |
vr 24/11/2023 | 09:00 | 13:00 | Charles |
vr 24/11/2023 | 13:00 | 17:00 | Charles |
do 30/11/2023 | 09:00 | 13:00 | Charles |
do 30/11/2023 | 13:00 | 17:00 | Charles |
vr 01/12/2023 | 09:00 | 13:00 | Charles |
vr 01/12/2023 | 13:00 | 17:00 | Charles |
- kmo-portefeuille
€ 1149.50 incl. btw
€ 950.00 excl. btw