Masterclass voor leidinggevende – 5 sessies

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Masterclass voor leidinggevende – 5 sessies

De sleutel tot het verwezenlijken van jouw groeiplannen ligt in deze Masterclass voor leidinggevende! Excelleren en meer controle verkrijgen zijn binnen handbereik.

Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Over deze opleiding

Deze opleiding stelt je in staat een ondernemersmentaliteit en top leiderschapsvaardigheden te ontwikkelen. We integreren zowel harde als zachte vaardigheden om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Ontwikkel essentiële vaardigheden op het gebied van onderhandeling, presentatie en effectieve samenwerking in teamverband. Leer niet alleen problemen op te lossen, maar ontdek ook hoe je anderen kunt motiveren door een dieper begrip van jezelf te hebben.
De Masterclass voor leidinggevende versterkt je zakelijke vaardigheden met praktische tips om jouw bedrijf te laten floreren. We delen kennis, dagen je ideeën uit en illustreren lessen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Je wordt gestimuleerd om met een bredere blik naar jouw bedrijf te kijken. Dit gebeurt in 5 modules die zich richten op leiderschap, strategie, innovatie, digitalisering en duurzaamheid. Ook besteden we aandacht aan persoonlijke onderwerpen, zoals het belang van een gezonde geest in een gezond lichaam. Zo streven we naar de perfecte balans tussen werk en stressmanagement.   

Voor wie

Ondernemers, leidinggevenden, managers, verantwoordelijken

Programma

5 sessies: 

  1. Sessie 1: Finance for non-financials
  2. Sessie 2: Strategie
  3. Sessie 3: Duurzaam ondernemen
  4. Sessie 4: 360 sales strategie
  5. Sessie 5: AI en digitalisering

Sessie 1: Finance for non-financials

Een module die jou op een eenvoudige en overzichtelijke manier inzicht geeft op de financiële kant van jouw bedrijf. Doorheen de dag gaan wij samen met jou op pad om te ontdekken op welke manier je het best je cijfers kan interpreteren. Dit doen wij aan de hand van de volgende stappen:

  • Deel 1 : opmaak van een financieel planOm een financieel overzicht te krijgen of de investering haalbaar is , zowel bij de opstart van een zaak als bij een grote investering in een bestaande onderneming, is het nuttig om de financiële impact te onderzoeken.
  • Deel 2 : Lezen en interpreteren van balans en resultatenrekeningGa jij als bedrijf in zee met een nieuwe klant of leverancier ? Dan ben je waarschijnlijk geïnteresseerd of dit bedrijf financieel sterk is . Hoe kan ik dit checken via de balans? In deze module gaan wij dieper in op de interpretatie van een balans en resultatenrekening.  
  • Deel 3 : Ratio’s lezen en begrijpenWil jij een investering doen en je dossier samenstellen voor de bank om de nodige financiële middelen te krijgen ?  Waar moet je op letten ? Welke acties kan jij al ondernemen zodat je dossier sterk wordt.

Learnings:

  • Je leert of de opstart van je zaak financieel haalbaar is. 
  • Je leert of de nieuwe investering financieel rendabel is.  
  • Je leert of je beroep moet doen op vreemd kapitaal. Zo ja, welke mogelijkheden zijn er ?
  • Je leert waar je rekening mee moet houden om je balans “fit en gezond” te houden.
  • Je leert waarop je in de balans moet letten om in zee te gaan met een leverancier of klant.
  • Je leert wat de diverse ratio’s betekenen.
  • Je leert welke impact deze ratio’s hebben op kredietverlening.
  • Je leert wat je zelf kan doen om deze ratio’s te beheersen.
Datum Onderwerp Docent/Gastspreker

Sessie 2: Strategie

Het belang van strategie is voor organisaties duidelijk. Het geeft richting aan een organisatie, zorgt dat er heldere kaders zijn voor het maken van keuzes en helpt in het bepalen van de succesfactoren voor groei.
Na een duidelijke missie en visie heb je een strategie nodig om je plannen waar te maken.  Hoe ga je de doelen die je vooropstelt bereiken.  Het omvat dan de kritische succesfactoren, doelstellingen, scenario's en actieplannen.
Hoe verandert de wereld en zijn we hier klaar voor?
Wat bepaalt ons succes?  
SWOT en confrontatiematrix opstellen
Concurrentiestrategie van Porter: De drie generieke concurrentiestrategieën van Porter, die kunnen worden gebruikt voor de marketingstrategie van een onderneming.
Volgens Michael Treacy en Fred Wiersema is het hoofdzaak om de nummer één in de markt te zijn in Product leadership (product innovatie), Customer intimacy (klantaandacht) of Operational excellence (superieure operatie en uitvoering). Treacy en Wiersema pleiten voor het beheersen van alle drie de disciplines waarbij de organisatie dient te excelleren op één discipline. 
OGSM methodiek (objective, goal, strategy, measurement)
Wie zijn alle stakeholders om deze strategie mee te implementeren?

Learnings
Je leert je waarden kennen en formuleert een duidelijke missie en visie voor je team.
Je stelt je SWOT en confrontatiematrix op.
Je leert verschillende concurrentie strategieën kennen.
Je zet grote objectieven uit, waar je een duidelijk doel voor formuleert, de strategie per doel en een actieplan.

Datum Onderwerp Docent/Gastspreker

Sessie 3: Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is vandaag niet meer weg te denken uit de bedrijfsstrategie. Maar wat houdt het allemaal in? En hoe begint men er mee. Dit programma geeft een inleiding tot de belangrijkste duurzaamheidsframeworks, de risico’s, de kansen en business opportuniteiten, het wetgevend kader en de manier om duurzaamheid strategisch en operationeel te gebruiken. Het uitgangspunt: Men moet geen duurzaamheids- of ESG-strategie hebben, maar wel een duurzame bedrijfsstrategie waarbij waarde creatie voor zo veel mogelijk stakeholders, winst en duurzame groei hand in hand gaan met maatschappelijke, sociale en milieubelangen. 

  • Deel 1: Inleiding tot duurzaamheid en bedrijfsethiek We bekijken het concept van duurzaamheid en onderzoeken de historische evolutie en relevantie ervan in hedendaagse zakelijke contexten. We verdiepen ons in het Triple Bottom Line (TBL) framework en de Sustainable Development Goals. Daarnaast gaan we dieper in op het utilitarisme en de Kantiaanse deontologie, het klassieke speelveld van de bedrijfsethiek. 
  • Deel 2: Risico’s en kansen en nieuwe regelgeving Vertrekkend van de jaarlijkse risicolijst van het World Economic Forum in Davos kijken we welke ESG-onderwerpen een bedreiging of kans voor jouw activiteiten zijn. In die optiek gaan we ook dieper in op de Corporate Sustainability Reporting Directive en tonen we hoe je hier zelf als bedrijf of organisatie op kan voorbereiden.  
  • Deel 3: Klimaatactie en milieubeleid (E) Dit deel richt zich op de milieudimensie van duurzaamheid, waarbij de focus ligt op de uitdagingen die de klimaatverandering met zich meebrengt en de noodzaak om hierop in te spelen. Het opzetten van een CO2-voetafdrukanalyse in het kader van de Green Del, circulariteit en milieumanagement zijn de belangrijkste onderwerpen.  
  • Deel 4: HR-beleid en sociale aspecten van duurzaamheid / Governance  Dit deel onderzoekt de sociale dimensie van duurzaamheid, waarbij de nadruk ligt op de verantwoordelijkheid van bedrijven om maatschappelijke kwesties aan te pakken en op het belang van goede HR-praktijken. We willen het inzicht bevorderen in de rol die bedrijven spelen bij het creëren van een positieve sociale impact en bij het faciliteren van zinvol en werkbaar werk.Dit deel gaat ook dieper in op governance, waarbij de nadruk wordt gelegd op de rol van goed bestuur bij het stimuleren van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en filantropie. 
  • Deel 5: Businessmodelinnovatie voor duurzaamheid Dit deel richt zich op innovatiemethodologieën voor duurzaamheid, waarbij het belang van systeemverandering wordt benadrukt. We hanteren het Business Model Canvas van Osterwalder & Pigneur als hulpmiddel voor het ontwerpen en beoordelen van bedrijfsmodellen. We voegen twee lagen toe aan het model om echt duurzaam te ontwerpen.  
  • Deel 6: Hoe een beleid starten? We sluiten het programma af met een stap-voor-stap praktijkgerichte roadmap te presenteren om zelf een evenwichtig ESG-beleid op te stellen, dit te integreren in de langetermijnstrategie en vanuit een Plan-Do-Check-Act-benadering zelf de opvolging

Learnings:

  • Inzicht in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
  • Wordt economisch duurzamer
  • Kennis over de wet en regelgeving
  • Duurzame technologieën & financiën
Datum Onderwerp Docent/Gastspreker

Sessie 4: 360 sales strategie

Om je strategie te kunnen waarmaken hebben we de juiste salesplannen nodig gelinkt met je marketing en communicatieplan intern & extern.  
Een salesplan is belangrijk voor grote bedrijven, met veel medewerkers en grote accounts, maar net zo goed voor zelfstandigen die zijn of haar eigen verkopen regelen. Door goed na te denken over de doelen die je wil bereiken, stel je meer realistische doelen. Ook wordt duidelijk hoe iedereen binnen jouw onderneming kan bijdragen aan het behalen van deze verkoopdoelen.
Een salesplan kun je gebruiken voor B2C of B2B verkopen. De basis voor deze plannen zijn hetzelfde, hoewel de daadwerkelijk invulling natuurlijk per bedrijf, situatie en klant verschilt.

Learnings:

  • Analyse huidige situatie – learn from the past 
  • Analyseer je klantenportfolio om de echt winstgevende klanten te herkennen en vaker aan te trekken
  • Verloren klanten terugwinnen, nieuwe klanten maken en bestaande klanten uitdiepen
  • Welke KPI’s zet je uit
  • Smart doelen stellen voor de toekomst
  • Ansoff groeimatrix opstellen
  • Hoe je hele team overtuigen om te verkopen (360° sales aanpak) - een sales cultuur
Datum Onderwerp Docent/Gastspreker

Sessie 5: AI en digitalisering

Voormiddag: AI en de voordelen voor je bedrijf
In deze sessie wordt de dynamische wereld van Generatieve AI (GenAI) en hoe het een bron van ongekende creativiteit en efficiëntie kan zijn voor bedrijven en individuen. Hoe we op een creatieve manier kunnen omgaan met alle tools die ons worden aangereikt om zo onze productiviteit te verhogen.
We beginnen met een algemene introductie over wat GenAI precies is en wat het vooral niet is. Vervolgens duiken we in de wonderlijke mogelijkheden die het biedt voor bedrijven, van het stimuleren van innovatie tot het transformeren van traditionele processen.
Echter, elke grote vooruitgang brengt zijn eigen uitdagingen met zich mee. We zullen ook de valkuilen en ethische overwegingen van het gebruik van GenAI bespreken, en hoe we deze kunnen navigeren.
Belangrijker nog, we zullen onderzoeken hoe we AI in het algemeen kunnen omarmen als een hulpmiddel dat ons productiever en creatiever zal maken. AI kan ons helpen om ons te bevrijden van minder leuke taken en ons in staat stellen om ons te richten op wat echt belangrijk is.
Tot slot blikken we vooruit naar de toekomst: Hoe zal AI de grenzen van ons potentieel verleggen? Hoe zullen we samenwerken met deze technologie om nieuwe hoogten van creativiteit en innovatie te bereiken?

Learnings:

  • Je leert AI kennen
  • Efficiëntieverbetering 
  • Gegevensanalyse van je bedrijf
  • Innovatie 

Namiddag: Digitale transformatie in je bedrijf
Tijdens deze sessie geven we je concrete handvaten en tips over hoe je digitalisatie moet aanpakken. We houden rekening met de diversiteit in digitale ontwikkeling: sommige bedrijven staan al erg ver met de digitalisering van hun bedrijf, andere moeten er nog aan beginnen. Aan de hand van een digitale quick scan starten we de sessie om te bepalen hoe digitaal jouw bedrijf al werkt. Daarna beantwoorden we onderstaande vragen met concrete voorbeelden:

  • Waarom zou ik investeren in de digitalisatie van mijn bedrijf?
  • Hoe moet ik beginnen met de digitalisatie van mijn bedrijf?
  • Hoe kies ik als zaakvoerder of manager voor de juiste software partners en pakketten?
  • Wat is beter: een alles-in-één ERP pakket of verschillende individuele software toepassingen die specifieke noden invullen?
  • Hoeveel kost digitalisatie? Hoe zet ik zo efficiënt mogelijk in op digitalisatie?
  • Moet ik al iets doen met AI? Concrete voorbeelden van hoe Vlaamse KMO’s vandaag AI pragmatisch inzetten.

Learnings:

  • Digital quick scan
  • Digitalisering aanpakken in je bedrijf
  • Kosten van een digitalisering
Datum Onderwerp Docent/Gastspreker

Trainers en docenten

Onze trainers en docenten zijn echte experten uit het werkveld. Zij staan klaar om ondernemende studenten, professionals en bedrijven te inspireren en verder te helpen. Met een sterk netwerk aan freelance trainers en docenten haalt PXL-NeXT de beste expertise in huis!

Lees meer
Trainers

kmo-portefeuille

Thema: Bedrijfsstrategie

De kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat. 

Netto verschuldigd bedrag voor:

* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen

Ik wil meer weten

Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.