Digital Learning Specialist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen
Digital Learning Specialist
Binnenkort verschijnen nieuwe startdata & prijzen

Sector
Bedrijfsvaardigheden
Leervorm
Hybride leren
Over deze opleiding
Een flexibel leeraanbod dat rekening houdt met de loopbaanbehoeften maar ook met de werkomstandigheden is nodig voor werknemers. Bedrijven worstelen dan weer met de zoektocht naar de optimale leeromgeving voor hun werknemers.
Hoe organiseer je leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden en raadplegen? Hoe definieer je een centraal leerplatform voor de organisatie? Welke strategie kan je uitrollen om werknemers te enthousiasmeren voor de digitale leervormen en hoe ga je om met weerstanden?
Met dit postgraduaat wil PXL-NeXT bedrijven helpen om digitaal leren concreet te vertalen naar de werkvloer. Binnen het opleidingsprogramma is er ook aandacht voor praktijkcases. Zo ontvangen we gastsprekers en laten we cursisten concrete e-learning cases van bedrijven uitwerken tot een optimale leeromgeving voor de werknemers.
Voor wie
Dit postgraduaat richt zich naar verschillende profielen op de
arbeidsmarkt. Het kan interessant zijn voor HR-managers, kaderleden, stafmedewerkers, lijnmanagers, trainingsmanagers, vormingsverantwoordelijken, onderwijsprofessionals of ict-coördinatoren. Bovendien richten de opleiding zich ook op onderzoekers, ingenieurs, informatici, experten alsook diverse profielen die ambitie hebben om zich te verdiepen in de digitalisering van leermethodieken in het bedrijfsleven of het onderwijs.
Programma
Een digital learning specialist kan bedrijven en organisaties adviseren en ondersteuning geven bij het opzetten van een digitale leercultuur en -strategie. Op basis van een concrete opleidingsvraag ontwerpt hij een online of blended leertraject in samenwerking met een inhoudelijke expert. Vervolgens kan hij een team aansturen en ondersteunen om het vooropgestelde leertraject te ontwikkelen in de vorm van digitale leermaterialen, leeractiviteiten en modules. Het postgraduaat Digital Learning Specialist bestaat uit drie modules van in totaal 20 studiepunten. De wekelijkse avondlessen worden gegeven door erkende docenten en ervaringsdeskundigen uit de sector.
MODULE 1 - Bouwstenen 21u
21u
In de eerste module Bouwstenen worden de ‘fundamentals’ van een digitale lerende organisatie gelegd. We leren de cursisten de principes van een lerende organisatie alsook het ontwikkelen van een leerlijn of het creëren van een leercultuur. We gaan dieper in op digitale leerstrategieën zoals blended learning, online learning, open learning, micro learning, formeel leren, informeel leren.
We introduceren het ‘ADDIE’ model, met bijhorende templates als instructional design-heuristiek om een eigen leerstrategie vorm te geven. We benadrukken ook het principe van constructive alignment, oftewel de afstemming tussen leerdoelen, onderwijsleeractiviteiten en didactische evaluatie.
We geven ‘best practices’ op vlak van lerende digitale organisaties in het algemeen en specifieke digitale leerstrategieën in het bijzonder. We sluiten af met een visie op de toekomst van digitaal leren of ‘learning trends’, bv. het toekomstige belang van AI voor digitale leerprocessen. We laten ook zoveel mogelijk praktijkvoorbeelden de revue passeren via gastsprekers.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
05/10/2023 | Digitale lerende organisatie | Mira Huypens |
12/10/2023 | Hoe leert een volwassene het liefst? | Mira Huypens |
19/10/2023 | Leerlijn ontwikkelen voor je medewerker(s) | Wouter Hustinx |
26/10/2023 | Digitale leerstrategie | Ulrich Petré |
09/11/2023 | Instructional design | Richard Welten |
16/11/2023 | Learning trends | Tom Hermans, Vincent Vanrusselt |
23/11/2023 | Examen en netwerkavond |
MODULE 2 - Tools 21u
21u
In deze module leer je de meerwaarde kennen van digitale tools in een leeromgeving. Leer screencasts, didactische video’s, quizzen of interactieve e-learning modules ontwerpen met de tools die voor jouw organisatie en technologische context het best passen. Dankzij deze opleiding leer je aan de hand van enkele belangrijke didactische principes en een efficiënte methodologie digitale leermaterialen ontwerpen die leiden tot hogere ROI, meer motivatie, verhoogde interactiviteit en tijdswinst bij de lerenden.
We stellen kritische vragen rond hoe digitale leerpakketten kunnen bijdragen tot efficiënt en coöperatief leren en ontdekken een juiste balans tussen digitale werkvormen in onze trainingen. We geven je inzicht in het wat, waarom en hoe van enkele digitale basistools die de impact van je cursus, workshop, training of opleiding kunnen versterken.
We stellen kritische vragen rond hoe digitale leerpakketten kunnen bijdragen tot efficiënt en coöperatief leren en ontdekken een juiste balans tussen digitale werkvormen in onze trainingen. We geven je inzicht in het wat, waarom en hoe van enkele digitale basistools die de impact van je cursus, workshop, training of opleiding kunnen versterken.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
30/11/2023 | Leerplatformen | Davy Schroyen |
07/12/2023 | Leervideo’s | Joachim Gregoor |
14/12/2023 | E-Learning ontwikkelen | Richard Welten |
21/12/2023 | Online samenwerkingsvormen | Julie Roba |
11/01/2024 | Podcasts (fysieke try-out les in centrum digitaal leren) | Koen Goffings |
18/01/2024 | Digitale portfolio- en evaluatievormen | Richard Welten |
MODULE 3 – Cases 42u
42u
Welke technologieën en tools staan tot je beschikking om e-learning te ontwikkelen?
Hoe organiseer je digitale leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden en raadplegen?
Hoe definieer ik een centraal leerplatform voor mijn organisatie?
Welke strategie gaan we uitrollen om de werknemers te enthousiasmeren voor deze digitale leervormen en hoe gaan we om met weerstanden?
Met een eerder praktische dan theoretische aanpak ontdekken we de antwoorden op bovenstaande vragen.
Hoe organiseer je digitale leercontent zodat werknemers die op het juiste moment kunnen vinden en raadplegen?
Hoe definieer ik een centraal leerplatform voor mijn organisatie?
Welke strategie gaan we uitrollen om de werknemers te enthousiasmeren voor deze digitale leervormen en hoe gaan we om met weerstanden?
Met een eerder praktische dan theoretische aanpak ontdekken we de antwoorden op bovenstaande vragen.
Hoe gaan we tewerk? We laten cursisten in kleine teams (2 à 3) een concrete case uitwerken voor een bedrijf. Stap voor stap worden ze begeleid in het opstellen van een organisatiestrategie en concrete leerplannen. Daarna bouwen ze zelf een werkende e-module uit die ze finaal demonstreren voor een Jury. Ook je eigen bedrijf kan een case aanmelden waarrond een team kan werken.
Datum | Onderwerp | Docent/Gastspreker |
---|---|---|
01/02/2024 | Probleemstelling – Doelgroep – Leerdoelen | Teamcoach & bedrijf |
08/02/2024 | Scope – Content – Planning | Teamcoach & bedrijf |
22/02/2024 | Ontwikkelfase | Teamcoach |
29/02/2024 | Leerplatformen – Auteurstool – Tools | Teamcoach |
07/03/2024 | Test, Implementatie en Meten | Teamcoach |
14/03/2024 | Keynote | |
21/03/2024 | Teams pitchen hun case voor de klas en bedrijf | Teamcoach & bedrijf |
28/03/2024 | Teamwork | Teamcoach |
18/04/2024 | Teamwork | Teamcoach |
25/04/2024 | Voorstellen van e-module aan klas en bedrijf | Teamcoach & bedrijf |
02/05/2024 | Teamwork | Teamcoach |
16/05/2024 | Teamwork | Teamcoach |
23/05/2024 | Teamwork | Teamcoach |
30/05/2024 | Inleveren Casus | |
06/06/2024 | Jurydag | Jury |
kmo-portefeuille
Thema: Digitalisering - SoftwareDe kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
ONDERDEEL
- Module 1 - Bouwstenen
- SP 4
- CU 21
- Module 2 – Tools
- SP 4
- CU 21
- Module 3 – Cases
- SP 12
- CU 42
SP = studiepunten
CU = contacturen
Start op 05/10 met keynote en kennismaking . De lessen vinden plaats op donderdagavond van 18.30 tot 21.30 uur. PXL NeXT voorziet een hybride leerplatform: opleiding wordt gegeven on campus of online. Alle lessen worden opgenomen en achteraf ter beschikking gesteld. Zo bepaal je zelf waar, wanneer en hoe je de opleiding zal volgen.
Enkel de modules Bouwstenen en Tools kunnen apart worden gevolgd
Ik wil meer weten
Vond je geen antwoord op je vraag? Stel ze hier aan onze medewerkers.